Урок української мови . 3 клас
Тема: Чергування голосних [о],
[е ] з [ і ] та приголосних [ г ], [
к ], [ х ] –
ж ], [ ч ],
[ш] - [з´], [ ц´], [с´] у коренях слів.
Мета : формувати уявлення учнів про те,
що в одному й тому самому корені голосні та приголосні звуки можуть змінюватися (чергуватися) при змінюванні слів або
добиранні споріднених; розвивати вміння зіставляти, узагальнювати; розвивати
зв’язне мовлення; виховувати культуру мовлення, доброзичливість.
Обладнання: Таблиці, картки для групової
роботи.
Хід
уроку.
І. Організаційний момент.
Знову у нас розпочався урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну чарівну, країну казкову,
Яка поведе нас до вивчення мови.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.
« Мозковий штурм»
-
Що таке закінчення?
-
Як його визначити?
-
Для чого служить закінчення?
-
Що таке корінь?
-
Які слова називають спільнокореневими?
-
Як визначити корінь у слові?
-
Що таке основа слова?
2.
Каліграфічна хвилинка.
Урок почнемо без зупинки
з каліграфічної хвилинки.
Букви пишу рівненько, щоб слова були гарненькі.
Записати слова розумні, працьовиті, уважні. Ось такими ви повинні бути на уроці.
Доберіть до цих слів споріднені, які б відповідали на питання ЩО? (розум,
увага, праця). Розібрати слова за
будовою.
3.
Гра. Ну, а зараз не дрімай,
Де зайве слово – відгадай.
Гіʹрка, гіркий,
гірник, гірський.
Водолаз,
водичка, водій, водний.
Сир, сирок,
сирний, сирий.
4.
Робота з підручником. Вправа 119 (усно). Визначити, в
якому рядку синоніми, спільнокореневі
слова чи різні форми одного й того ж слова.
ІІІ. Мотивація. Повідомлення теми та мети уроку.
Запис на
дошці. Прочитати, чи нічого ви не
помітили.
Я сиділа за стілом,
Їла
кашу з молоком.
І
читала про кіней,
Про страшнючих ведмідей.
І про
гарних лебідей –
Про багато цікавих річей.
Діти помічають помилки й намагаються
їх виправити.
-
Сьогодні ми прослідкуємо за зміною (чергуванням)
звуків у коренях слів ви навчитеся розпізнавати однакові корені зі зміною
звуків, правильно писати й говорити, щоб не допускати подібних помилок у своєму
мовленні.
IV.
Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Вправляння у змінюванні
слів. Вправа 120.
Спишіть слова, змініть їх так, щоб у корені відбулося
чергування голосних звуків [о], [е ]
з [ і ]. Позначте корінь (за зразком).
Зробіть висновок, коли відбувається таке чергування.
Як
чергуються голосні
В переливах слів ми раді
Відтінити
тут одне;
Там де і в закритім
складі,
У відккритім — о та
е.
У
закритім складі кінь,
У відкритому — коня.
Поміркуй над цим, прикинь
—
Не
поїдем навмання.
У
закритім складі гість,
У відкритім — гостя жди.
У
закритім складі шість.
У відкритому — шести.
На кінець тут приклад
дам:
Лебідь — лебедя; обід —
обода,
Невід — невода, чобіт —
чобота...
А є й виняток: хобот —
хобота.
А й ще сучасніший: робот
— робота.
(Д.
Білоус)
Вивішати таблицю.
2. Чергування
приголосних у коренях слів.
- Виявляється, не лише голосні такі примхливі,
що люблять змінюватись, а й серед
приголосних такі трапляються. Такі слова зустрілися в нашій калігра-фічній хвилинці (уважні – увага).
Вивішати таблицю, навести приклади. (записати в зошити, підкреслити
звуки, що чергуються, позначити корінь та наголосити, що ці слова спільнокореневі ).
Ріка – річка – у ріці
Берег – бережок – на березі
Вухо – вушко – у вусі.
Фізкультхвилинка
3. Робота з
віршем.
Як виконуєш завдання,
Не забудь про чергування:
Як поріг – то на поро…і,
Ну, а ріг – пиши на ро…і,
Коли вухо – то у ву…і,
Як кожух – то на кожу…і,
Як урок – то на уро…і.
Око – порошинка в о…і.
V. Узагальнення й
систематизація отриманих знань.
Робота в групах. (зразки завдань)
1. Зміни за
зразком (багато – один)
А) пороги -
…, речі - …, столи - … .
Б) Навчальні
речі – навчальна…
В) Сильні
громи – сильний…
2. Змініть за
зразком ( є – нема)
Радість
- …
Слова - …
3. Утвори
словосполучення
Яскраві (колір) - …
Нагодувати (кіт) …
4. Дорога – на
…, урок - на …, поріг – на … .
Перевірка виконання роботи.
VI. Підсумок уроку.
1. Вправа «Мікрофон»
-
Що вивчали на
уроці?
-
Які зміни можуть
відбуватися в коренях слів?
- Як
чергуються голосні звуки? В якому складі
чується [ і ], а в якому - звуки
[о], [е ] (відкритому чи закритому) ?
- Як чергуються приголосні звуки в коренях слів?
- Для
чого необхідно вивчати чергування голосних та приголосних звуків у коренях
слів?
2. Робота з загадками. Відгадати, слово-відгадку змінити, щоб відбулося чергування звуків у корені.
2. Робота з загадками. Відгадати, слово-відгадку змінити, щоб відбулося чергування звуків у корені.
Сопе, хропе, чхає, сюди-туди заглядає.
На морозі замерзає, бо одежини не
має. (ніс)
Мене не їдять
І без мене не їдять
(сіль)
Сам у церкві не буває,
А інших туди закликає. (дзвін)
Стоїть дім,
Увійдеш у нього сліпим,
А вийдеш зрячим. (школа)
У риби зовсім їх немає, а білий гриб одну лиш має.
Курчатко – дві. А що з трьома ?
Нехай кмітливий відгада!
А чорний жук їх має шість…
Що це таке? Хто відповість? (ноги).
VIІ. Домашнє завдання.
С. 59, вправа 126.
Немає коментарів:
Дописати коментар